In verslaag over Slavische volkeren van Arabische geograaf Abraham ben Jacob uit
eerste helft van IX eeuw, schrift :
”Meisje , wanneer zij is verliefd
op man, zij gaat naar hem en bevrijd haar lust. En wanneer man trouwt meisje en
ondekt , dat zij is nog steeds maagd , hij zegt tegen haar:
- Als in jouw iets goeds is geweest, anderen manen
zullen jouw begierden en zekers zal je iemand gekozen om jouw maagdelijk te
afnemen.-
Later stuur haar weg en maakt hemzelf vrij van
haar…”
In ogen van
Arabische tijdgenoten van Abrahan ben Jacob, moeten Slavische landen,
met zulke seksuele vrijheid, leken op paradijs op aarde. Hoe was in
werkelijkheid?
Seks, hebt grote rol gespeeld in
dagelijkse leven van Slaven , niet alen met oog
aan doel van voorplanting of als
bron van wellust – het was belangrijk
element verbond met magie i rituelen vermeerderende oogst. .Bijvoorbeeld
-met lente , voor prikkelen en aansporen van vitale krachten van natuur boeren hadden
aanstelen alsof ze vrijen (of soms echt gedaan- “”sicher ist sicher”) in eerste
geploegd stukje grond. Of, voor veroorzaken, oproepen van regen en verzekeren van
groei van jonge planten, waren naakte meisjes rondgeleid en begieten met water. Maar keus
van echtenoot dat was andere koek.
Hoewel , inderdaad, jonge ongetrouwde vrouwen
genoten van bepaalde seksuele vrijheid ,
voor zo ernstig zak als trouwerij was geschakel bij famielie hoofd, man van
aanzien- zo genoemd swat om alles regelen. Meestal gebeurt dat op feestdagen.
In mei (rond hedendaagse Pinksteren), bewoners van naburige nederzettingen
hebben zich verzamelt voor gemeenschappelijke feest maltijd verbonden met dans
en zang. Op deze feestdagen kunnen jonge mensen ontmoeten elkaar en maken keuze van toekomstige partner. Hun
families hadden eerste besprekingen over bruidschat. (Niet alleen meisjes
brachten bruidschat- ook bruidomen moeten geven
gelijk waardige cadeau voor familie van bruid.) Sfeer van deze feest
weerspiegelen woorden van kroniek schrijver:
”…en zo in Pinksteren, ze organiseren
spelen . Ze vieren dat met behulp van schaamteloze en wellustige liedjes en
bewegen, met handklappen, opwindige buigen en andere minnenliefde muziek…”
Volgende stap was ondergenomen bij midzomer nacht -bij Slaven genoemd
Kupala. Kupala was feest van verbondheid van vuur met water dus vuur is altijd gemaakt bij de water en
gemaakt via verven van twee verse “levende”stukjes hout. Onmisbaar element van
deze feest was huppelen boven vuur , in sommigen regionen alen bij jongens, bij
andere ook bij meisjes of samen
huppelende paren. Meiden hadden op water
neergezet kransjes gevlochten uit bepaalde kruiden ( met afrodyzjak krachten) en met gestoken daar
brandende fakkels.. De tak van stromfwaarts wachtende jongens was krans van
geliefde uitwissen. Lukt dat dan mochten jonge paren zonder toezicht gegaan op
zoek naar fernybloem. Zekers voor velen van hun was dat hun seksuele
initiatie- meere omdat.zintuigen waren nog geprikkeld van bij deze feest beer versterkerde met halucinogeene lulek en
opvindende hop.Dus, de oudste bekende , gebruikelijke bruiloft lied .klinkt:
”Oie hop, hop, jij welderige
kruid
zonder jou zou geen bruiloft
te zijn
als jij , hop, op deze
stoken
hebt niet geklomen
(gekruipen)
zal jij niet van meisjes
vrouwen
hebben gemaakt…”
Hoever Russische kroniekschrijver Nestor in zijn
Latopis schrijf:
“… trouwerij ze kennen niet, maar
ze hebben spelen gemakt tussen nederzettingen , ze komen op deze spelen voor
dansen i verschelende duivelse zangen, en daar ze vrouwenroof plegen van deze
met welke ze hebben vroeger afgesproken…”
in werkelijheid voor jongere paren wachten nog verloving en bruiloft..
Gedurende verloving hebt gevolg definitif
vaststellen hoogte van bruidschaten en
tijd van brengen bruid naar huis van bruidom. Volgens swat. hebt geluister naar
beloftes van verloovde paar en presenteert hun brood en kaas.
In afgesproken tijd ouders hebben gebracht jonge bruid naar huis van
bruidom, ze wisselen van bruidschat, en het bruiloft feest was begonnen:
“… en ze hebben deze trouwerij
gebruik,: schoonzoon is niet gegaan voor bruid maar ze brengen haar naar hem, a
volgende dag ze brengen wat ze hebben voor haar gegeven…”
“en als een van hem viert
bruiloft , ze maken dat met trommelen en
fluiten i vielen duivelse wonderen , en wat is nog ergere anderen maken
mannelijke geslacht i brengen dat in emmer en in bekers drinken en uitbrengen
ze likken dat en kussen..” Deze laste gebruik dient als verzekering van
vruchtbaarheid van de bruid.
Uit economische reden Slaven moeten zich bij monogamie neerleggen.
Alleen do rijkste kunnen genoten van meer vrouwen, zo eerste bekende Slavische
heerser Samo had 12 vrouwen. Voor Poolse hertog Mieszko I aangename nachten verzekeren
een van zijne 7 vrouwen en concubines, hertog uit Pomeranie Warcislaw genoot
van 24 vrouwen. Echte kapitalist was hertog Wlodzimierz uit Kiev : 6 vrouwen :
2 Russische, 1 Griekse, 2 Tscehische, 1 Bulgaarse. Hij had dadelijk geen problemen met multiculturele samenleving- zijne vrouwen hadden hem
geschonken 12 kinderen. Maar “….Wlodzimierz
was overmeester bij vrouwen lust…” dus in Wyszogrod wachten op hem 300 concubines, dezelfde getal
in Bialogard, helaas in Berestow zijn gewonden alen 200 schoonheiden. Toch “…zijne losbandigheid
was niet verzadig en hij laat brengen voor zichzelf t getrouwde vrouwen en hij
verkracht maagden…”
Het
is moeilijk te zeggen aan welke standjes hadden Slaven voorkuur. Bovenvermeld
Wlodzimierz was liefhebber van simpel , niet geraffineerde seks- waneer hij
hebt gehoord dat vrouwen uit islamitische landen “…met mond smaken
gemeenschap..” hij spuug met afkeer zegende “…dat zijn onzuivere zaken…”.
Maar ander kroniek vermeld dat bij tempel complex in Arkona was
paar betrapt in hondjes stand. Misschien
was dat alen kwestie van persoonal voorkuur.
Homoseksualiteit was bekend maar
in vergelijke met westerse landen zelf in middeleeuwen zelden gestraft.
Slavische vrouwen waren befaamd van kusheide. Geen wonder – voor
overspelige wachten vreselijke straffen:
“…wanner iemand van deze volk
durf andermans vrouw te versieren of hebt gemeenschaap met haar, hij gekregen
volgende straf: ze brengen hem naar markt brug
en bevestigen hem tot deze brug
door zijn testikels aanspijkeren. Volgens ze geven hem mes en laten hem keus
:hij kun daar sterven of deze lichaam deel afsnijden. ”…” en als ze hebben
gevonden sommige lichtkool . ze afsnijden haar schaamlippen , en volgens- als
kon over dat gepraat worden- ze hangen deze schaamteloze stukje op boven thuis deur, zo elke bezoeker
kon tot benadering komen of voorzichtigheid… “”
De laste woorden, hier ben is
eens met historicus B.Sliwinski ,klinken meer als oproeping om niet zich laten
betrapen!